Klachten

Ouders

Alles kan beter

Ben je niet tevreden over ons?

Ben je niet tevreden over de begeleiding van het  CLB? Of vind je dat je rechten niet worden gerespecteerd?

  • Bespreek dat dan in de eerste plaats met de CLB-medewerker die je begeleidt. Je kan bij hem of haar steeds terecht voor meer informatie of vragen over genomen beslissingen.
  • Ben je niet voldoende verder geholpen door de CLB-medewerker? Neem dan contact op met de directeur van je  CLB.
  • Kom je na overleg met de directeur niet tot een oplossing, of gaat de klacht over de directeur zelf, dan kan je vervolgens een officiële klacht indienen bij de Algemeen Directeur van de scholengroep.
  • Ben je niet tevreden over het resultaat van de klachtenbehandeling of de geboden oplossing door de algemeen directeur? Dan kun je tot slot een klacht indienen bij de Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86 , 1000 Brussel. Je kan hen gratis bereiken op het telefoonnummer 1700, en dit elke werkdag van 9 tot 19 uur.

De volledige procedure en alle contactgegevens vind je terug in het schoolreglement.

Heb je vragen over de toepassing van de diverse procedures? Stuur dan een e-mail naar klachten@g-o.be.

Hoe dien je een klacht in?
  • Dat kan per telefoon, via een brief of een e-mail.
  • Je kan ook een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek.
  • Het is belangrijk dat je de volgende gegevens vermeldt:
    • jouw contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer of mailadres)
    • een feitenrelaas - wat is er precies gebeurd en wanneer
    • de naam van de school en/of het CLB waar de feiten zich voordeden als je een klacht indient bij de algemeen directeur van de scholengroep.
Onafhankelijke bemiddeling door een ander CLB

Een klacht over het wel of niet opstellen van een GC-verslag wordt door het betrokken CLB behandeld.
Ben je ontevreden over het al dan niet opstellen van een IAC-verslag of een OV4-verslag? Dan verwijzen we je graag naar de Vlaamse bemiddelingscommissie voor een bemiddeling na contact met het eigen CLB.

Wanneer je niet tevreden bent over aanpassingen op school voor jouw kind met specifieke onderwijsbehoeften, dan kan je beroep doen op onafhankelijke bemiddeling door een ander CLB. Een ontevredenheid of klacht zal altijd eerst bekeken moeten worden met de betrokken partijen, eventueel met ondersteuning van de CLB-medewerker van de school. Komen jullie er niet uit, dan kan er een ander CLB optreden als onafhankelijke bemiddelaar.

Je kan als leerling of ouder dus om onafhankelijke bemiddeling vragen als je een klacht hebt over:

  • de redelijke aanpassingen door de school;
  • de afweging van proportionaliteit van redelijke aanpassingen;
  • de leersteun vanuit het leersteuncentrum;
  • een GC-verslag, een IAC-verslag of een OV4-verslag.

Wat kan je verwachten van de bemiddeling en de bemiddelaar?

Een bemiddelaar probeert een conflict mee op te lossen als onafhankelijke partij. Hij/zij brengt de betrokken partijen samen om naar elkaar te luisteren en elkaars standpunten te begrijpen. Iedereen kan hier zijn bezorgdheden en behoeften vertellen. De bemiddelaar zoekt mee naar een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. De oplossing van het probleem blijft wel in handen van de betrokken partijen.

Belangrijk is dat bemiddeling vrijwillig is voor iedereen.

Wat wordt er van jou verwacht bij een bemiddeling?
  • Je kiest vrijwillig voor het bemiddelingstraject en kan op elk moment de bemiddeling stopzetten.
  • Je neemt actief deel aan het bemiddelingstraject.
  • Je hebt oog voor een respectvolle communicatie.
  • Je hebt vertrouwen in een constructieve dialoog.
  • Je bent bereid om te luisteren naar elkaars perspectieven.
  • Je bent bereid los te komen van het eigen perspectief en de eigen oplossing.

Procedure

Wil je graag een onafhankelijk bemiddelaar inschakelen?
Contacteer dan het CLB van je school.
Wanneer alle stappen werden gezet, contacteert het betrokken CLB een ander CLB. Zij zullen dan optreden als onafhankelijk bemiddelaar en zullen de betrokken partijen uitnodigen voor een bemiddelingstraject.