Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Professionals

Het decreet Leersteun

Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

Het doel van onderwijs is bij elke leerling maximale ontplooiing te realiseren. We streven ernaar om elke leerling het gemeenschappelijk curriculum te laten volgen.

Het gemeenschappelijk curriculum bevat de leerdoelen die een leerling moet kennen en kunnen om een diploma of studiebewijs te krijgen.

Leerlingen die een gemeenschappelijk curriculum volgen en hiervoor slagen, hebben recht op een getuigschrift of diploma.

Om bij elke leerling maximale ontplooiing te realiseren, hebben leerlingen recht op aanpassingen die het hen mogelijk maken om dat doel te bereiken.
Startvraag hierbij is steeds: wat heeft dit kind nodig om te ontwikkelen en te leren?

Het CLB loopt een traject met leerling, ouders en school om te bepalen welke ondersteuning nodig is. Dit traject kan eindigen zonder een verslag leersteun, in de opmaak van een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum - basis en secundair onderwijs), een OV4-verslag (enkel secundair onderwijs) of een IAC-verslag (verslag indidueel aangepast curriculum). Elk van deze verslagen geeft recht op een vorm van leersteun en beschrijft welke aanpassingen in de klas nodig zijn om de leerdoelen van het gemeenschappelijk curriculum in het gewone onderwijs te halen.

Om de aanpassingen redelijk of haalbaar te maken voor het schoolteam is er soms ondersteuning vanuit een leersteuncentrum nodig.
In een leersteuncentrum werken ondersteuners met onderwijskundige expertise, handicap-specifieke expertise, inclusie-expertise en expertise op het vlak van coaching. Elke school werkt samen met een leersteuncentrum voor de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Een leerling met een OV4-verslag heeft intensieve ondersteuning nodig om het gemeenschappelijk curriculum te volgen. Als de leerling les volgt in het gewoon onderwijs, dan krijgt hij die ondersteuning van het leersteuncentrum.
Als het voor een leerling met een OV4-verslag niet mogelijk of niet wenselijk is om het gemeenschappelijk curriculum in het gewoon secundair onderwijs te volgen, kan hij overstappen naar het buitengewoon onderwijs opleidingsvorm 4. Gedeeltelijk les bijwonen in het gewoon en het buitengewoon onderwijs is ook mogelijk.

Voor sommige leerlingen zijn de aanpassingen die nodig zijn om de leerdoelen van het gemeenschappelijk curriculum te halen niet mogelijk of onvoldoende. Deze leerlingen kunnen een individueel aangepast curriculum volgen in het gewoon onderwijs met ondersteuning vanuit een leersteuncentrum.
Als het voor hen echter niet mogelijk of niet wenselijk is om het individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs te volgen, kan een overstap naar het buitengewoon onderwijs overwogen worden. Gedeeltelijk les bijwonen in het gewoon en het buitengewoon onderwijs is ook mogelijk.

Leerlingen met een IAC-verslag of een OV4-verslag worden bij inschrijving in een nieuwe school gewoon onderwijs ingeschreven onder ontbindende voorwaarde. De school bepaalt, na overleg met leerling, ouders en CLB, of de aanpassingen die nodig zijn om de leerling les te laten volgen binnen een gemeenschappelijk of individueel aangepast curriculum redelijk zijn.

Het decreet Leersteun

Het decreet leersteun geeft aan het CLB de exclusieve bevoegdheid om samen met alle betrokkenen te onderzoeken:

  • of een schoolteam ondersteuning nodig heeft om tegemoet te komen aan de behoeften van de leerling wanneer die het gemeenschappelijk curriculum volgt.
    Indien dit het geval is, schrijft het CLB een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum). Dit verslag van het CLB geeft in principe recht op ondersteuning van het leersteuncentrum. Het leersteuncentrum bepaalt hoe die ondersteuning er uit zal zien.

  • of een schoolteam binnen secundair onderwijs intensieve ondersteuning nodig heeft om tegemoet te komen aan de behoeften van de leerling wanneer die het gemeenschappelijk curriculum volgt. Indien dit het geval is schrijft het CLB een OV4-verslag uit. Hiermee kan de leerling in het gewoon secundair onderwijs blijven en het gemeenschappelijk curriculum volgen met intensieve onderwijskundige en niet onderwijskundige ondersteuning vanuit het leersteuncentrum, of kan de leerling de overstap maken naar het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 4.

  • of de aanpassingen die nodig zijn voor het aanbieden van een gemeenschappelijk curriculum misschien onvoldoende of onredelijk zijn. Indien dit het geval is, schrijft het CLB een IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum). Met dit verslag van het CLB krijgt het kind een individueel aangepast curriculum. Hiermee kan het kind in het gewoon onderwijs blijven en een individueel traject volgen met ondersteuning vanuit het leersteuncentrum, of kan het kind de overstap naar buitengewoon onderwijs maken.

Meer weten? Ondersteuning voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (www.vlaanderen.be)